3-9-2022

6 september 2022 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

3 september:

Vandaag gaan we naar Sarajevo. We blijven weg 5 volgen naar Donji-Vakuf -Travnik- Visoko naar Ilidza (vlakbij Sarajevo). Vanmiddag lekker in de zon. Hele mooie camping, lijkt wel een park en mooi sanitaire.

20220903_140333_resizedIMG_526320220904_121555_resized20220904_114141_resized20220904_121820_resized

4 september:

Op de fiets naar Sarajevo. Heel goed te doen via stoep en echte fietspaden.

IMG_5258

We hebben het oude Bãsčarišja met z'n vele winkeltjes, de oude trammetje, het plein met de vele duiven, de kathedraal en het museum over de balkanoorlog bekeken. Pfff.. heftige beelden. Door naar het Sarajevo tunnel museum. Het vliegveld lag in de oorlog tussen het onbezette gebied en de stad. Met schep, pikhouweel en emmer is er vanaf 2 kanten in het diepste geheim gegraven. Nadat hij klaar was werden er goederen ( omdat Sarajevo overal vanaf gesloten was) en mensen doorheen gesmokkeld. Deze tunnel heeft het leven van 300.000 mensen gered. In het museum kon je een stuk van de tunnel zien en een film van die tijd 1992-1993 bekijken.

IMG_5265IMG_5267IMG_5266

Bij terugkomst op de camping komen er allemaal rallyauto's het terrein op. Een rally van Polen naar Albanië. Wel een stuk of 80. Dit hebben we geweten🙈. Tot 03.00 uur zijn ze door gegaan met herrie, muziek en zuipen. Pfff. De volgende ochtend waren ze om 07.15 uur al weer uit de veren. Nou die drank kan nog nooit uit die lichamen zijn.😳.

5 september:

Van Sarajevo gaan we via Konjic, Ostrozac naar Bkangaj, in de buurt van Mostar. Een mooie camping met een heerlijk zwembad en .... schitterend weer. 'S-middags lekker gezwommen en van het weer genoten

IMG_5282

6 september:

We moeten verkassen, er komt een groep Engelsen en een groep van de NKC, maar gelukkig mochten we wel blijven. s'Ochtends weer van het zwembad genoten en 's middags op de fiets naar Blagaj. Hier hebben we een Derwisj klooster bezocht. Derwisj is een stroming in de Islam. Omdat we te bloot gekleed waren kregen we een wikkelrok en Irma een hoofddoek om. Het klooster is in de 16e eeuw tegen een klif aan gebouwd, aan de oevers van de Vrelo Bune rivier.

IMG_5308IMG_5286IMG_5291IMG_5301

1. Aat & Bea:
    7 september 2022
    Veel te bekijken daar. Heftig hoor zo'n museum. 😔 De kleding staat je trouwens goed hoor, Irma.😂😂