1 september 2022

2 september 2022 - Jajce, Bosnië en Herzegovina

1 september:

Vannacht harde wind en veel regen en helaas komt het nog steeds met bakken de hemel uit. We besluiten om Zagreb over te slaan en door naar Bosnië te gaan. Vanaf de camping richting Zagreb komen we een inmens grote begraafplaats tegen. Nog nooit zo'n grote begraafplaats gezien ( zie video) met langs de weg een aantal winkeltjes waar je kleurrijke nep bloemen

20220901_093717_resized

kan kopen voor op de graven. Vanaf Zagreb nemen we een stuk de grote weg en bij het plaatsje Okučani gaan we klein rijden. Bij Bosanska Grãdišha gaan we de

20220901_121823_resized

grens over naar Bosnië.  Eerst de Kroatische zijde; een lange rij met vrachtauto's, hier kunnen en mogen we langs rijden. Dan de rivier de Sava over( dit is de grens tussen beide landen) via een brug. Deze is 2 baans dus achteraan aansluiten. Sommige automobilisten proberen er toch langs te gaan wat veel irritatie veroorzaakt.  Eindelijk zijn wij aan de beurt, na paspoortcontrole mogen we doorrijden. Aan het eind van de brug staat een moskee met gouden daken. Via een mooie bergweg

20220901_145739_resized

komen we op een camping vlakbij Jajce. Camping ziet er netjes uit behalve de toiletten die stinken... gelukkig hebben we ons eigen toilet aan boord. Op de camping veel zwerfhonden. Ze geven geen overlast.

2 september:

20220902_155557_resized

Gelukkig de regen is opgehouden. Na de lunch gaan we op de fiets naar Jajce. Een klein plaatsje met een ruïne van een burcht en kerk, veel terrasjes en een mooie waterval.

IMG_522120220902_132102_resized20220902_132701_resizedIMG_5214IMG_5203IMG_5201IMG_5211

In 1525 werd de stad veroverd door de Turken. De invloed van ongeveer 500 jaar Turkse overheersing is in de stad nog duidelijk zichtbaar. Jajce ligt in het voormalige Joegoslavië. In de zomer van 1992 begon het Bosnische-Servische leger een zwaar bombardement op de stad. Veel is er weer opgebouwd maar resten nog goed te zien zoals kogelgaten, ingestorte huizen. Ook tijdens het fietsen mooie plekjes gezien langs de rivier de Vrbas.

20220902_151200_resized

Vlakbij de camping ligt de rivier de Pliva, hier staan watermolentjes in het water. Vroeger werd hier met waterkracht tarwe en maïs tot meel gemalen. Ze worden nu gerestaureerd en dienen  alleen nog voor toeristische doeleinden.

IMG_523520220902_153850_resized

1. Ivonne pels:
    2 september 2022
    Wat ziet het er weer geweldig uit zeg
  2. Aat & Bea:
    3 september 2022
    Wat een mooi land en prachtige natuur. Die grote begraafplaats is een dorp op zich. Mogen onderhand wel gaan stapelen.🤭 Veel plezier.
  3. Ryanne:
    5 september 2022
    Wow wat een mooie plaatjes! Gelukkig zie ik ook weer een zonnetje!