7 september 2022

9 september 2022 - Dubrovnik, Kroatië

7 september

Vandaag gaan we Mostar bezoeken. Een oude stad die in de 13e eeuw gesticht werd. In 1566 werd de toen houten brug vervangen voor een stenenbrug. De Stari Most ( = oude brug) een meesterwerk van Ottomaanse architectuur. In 1878 kwam hier een einde aan, Mostar was regelmatig doelwit van aanvallen van Venetianen, veel bewoners wilde bij het onafhankelijke Servië  horen. In 1918 werd dat een feit. In april 1992 bij het uitbreken van de Balkan oorlog werd de stad Mostar ook snel bereikt. In het voorjaar van 1993 braken er heftige gevechten uit tussen kroaten en moslims. In november werd de oude brug verwoest. Inmiddels weer opgebouwd.

IMG_5315

De stad wordt sinds 1995 door de rivier in 2en verdeeld. Kroaten in het westelijk deel en moslims in het oostelijk deel, dus 2 ziekenhuizen, 2 busstations, 2 schoolsysteem, alles dubbel. We hebben de bazaar kujunclžiluk ( markt )

IMG_5325

bezocht en veel moskeeën gezien.

8 september

We gaan verkassen. Op naar Kroatië.

20220908_135926_resized

Bosnië  wat ben je mooi, we hebben genoten. Vanaf de camping in Blagaj gaan we richting Mostar om daar de weg naar Medugorje te nemen. Dit is een bedevaartsplaats wat elk jaar miljoen bezoekers trekt. Het is de grootste van zuid-oost Europa. Bij de kerk waren 32 biechthokjes waar men voor in de rij stond.

IMG_5332IMG_5333

Door naar Počitelj, een heel oud plaatsje met veel oosterse architectuur en Ottomaanse bouw. We hebben de moskee bezocht en op het pleintje ervoor staat een boom van meer dan 300 jaar oud.

IMG_5355IMG_5351IMG_5349IMG_5341IMG_5346

Er wonen nog 20 mensen., volgens een gids "oude mensen " boven de 60. Ok we weten onze plek weer😝. Daarna over een mooie weg via Stolac,Ljubinje, Trebinj,  om bij Knezia Bosnië  te verlaten. Op naar Dubrovnik. Hier is het heel druk, de 1e camping was dan ook vol, gelukkig bij de 2e camping aan de noordkant van Dubrovnik, was er nog plek voor 2 nachten. Morgen met de bus naar Dubrovnik.

9 september

Naar Dubrovnik met de stadsbus. Goed te doen. Lekker rond kuieren in de oude binnenstad. Het was er ontzettend druk met veel toeristen.

IMG_5384IMG_5368

Aan het eind nog een rondtoer met een hop on hop off bus gemaakt. Dit stelde niet veel voor, de kustweg stukje naar inks en de kustweg stukje naar rechts met 2 stops om foto's te maken..  we hebben het wel voor elkaar gekregen dat hij ons bij de halte van de stadsbus afzette. Scheelde een hoop klimwerk. Vannacht is er een hoop regen gevallen met onweer en harde wind. Gelukkig is het overdag droog gebleven. Komende  nacht wordt er nog het nodige verwacht.

1. Aat & Bea:
    10 september 2022
    Prachtig land. In gedachten houden. Hebben jullie in Dubrovnik ook over de muur gelopen. Staat ook het kasteel waar een aantal opnames voor the game of Thrones is gemaakt. Veel plezier nog.
  2. Dick en irma:
    11 september 2022
    We hebben er niet overheen gelopen. Kost €30.00 p.p. tegenwoordig.
  3. Aat & Bea:
    11 september 2022
    Zo dan, wat een geld. Kan mij niet herinneren dat wij toen iets moesten betalen. En anders was het een redelijke prijs. Jammer, want je hebt prachtige uitzichten naar buiten en over de stad.